Bonner Online-Bibliographie zur Comicforschung

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Kutsch, Thomas: "Comics – soziologisch betrachtet." In: Communications. The European Journal of Communication Research 6.1 (1980), S. 43–57. 
Added by: joachim (20 Jul 2009 01:29:06 UTC)   Last edited by: joachim (29 Jan 2013 22:52:00 UTC)
Resource type: Journal Article
Languages: deutsch
Peer reviewed
DOI: 10.1515/comm.1980.6.1.43
BibTeX citation key: Kutsch1980a
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Categories: General
Keywords: Kommunikation, Rezeption, Soziologie
Creators: Kutsch
Collection: Communications. The European Journal of Communication Research
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Abstract
[Abstracts in English and French below]

Die Literatursoziologie befaßt sich mit dem Geschriebenem und Gedrucktem, die Kunstsoziologie mit Auditivem und Visuellem; für die Perspektive der Massenkommunikation wird interessant, was als Kommunikationsform in der Öffentlichkeit weite Verbreitung findet. Wie es scheint, gehören Comics als Realphänomen und Erklärungsobjekt in alle und wiederum in keinen dieser drei Bereiche. Üblicherweise gelten sie nicht als »Literatur« – obwohl sie von vielen gelesen werden, sie gelten bei vielen nicht als Kunstform – obwohl sie bildlich darstellen; und die Massenkommunikationsforschung hat sich ihrer bislang auch noch ungenügend angenommen. In dem Beitrag soll versucht werden, drei soziologisch interessierende Fragestellungen aufzuarbeiten: 1) Wie läßt sich das »relevante Publikum« von Comics identifizieren – wer sind ihre Leser? 2) Inwieweit stellen Comics ein Spiegelbild unserer Gesellschaft dar? 3) Wie ist es um die Bedeutung des »Botschaftsgehalts« von Comics bestellt – gibt es Comics mit »Tiefgang«?

The sociology of literature is occupied with written and printed materials, the sociology of art with auditive and visual things; what finds wide distribution in the public, is of interest for the perspective of mass communication. Comics as phenomenon and object of analysis seem to belong at the same time in all and none of these three realms. Normally, they are not looked at as “literature” – though they are read by many people, they are not looked at as “art” – though they are visual performances; and the mass communication-research has not at all fully analyzed the importance of that medium. In the article three sociologically relevant questions are discussed: 1) How can the “relevant public” of Comics be identified – who are their readers? 2) To what degree are Comics mirror-images of our society? 3) How is the relevance of Comics with a “message” – are there “serious” Comics?

La sociologie de la littérature s’occupe des affaires écrites et imprimées, la sociologie de l’art des objets auditifs et visuels; pour la perspective de la communication des masses il devient intéressant quelle forme de communication trouve une grande propagation publique. Les Comics semblent comme réalphénomène et objets de déclaration appartenir en principe à toutes les trois sphères et, en même temps, à aucune d’eux. Ils ne passent pas pour littérature – quoiqu’ils soient lus par beaucoup de gens, ils ne passent pas pour art – malgré leur présentation figurative; et les recherches de la communication des masses ne se sont pas encore assez interessées d’eux. Dans cet article-ci, nous voulons ouvrir trois questions, qui ont de l’intérêt sociologique. 1) Comment s’identifie le public relevant des Comics – qui sont leurs lecteurs? 2) Dans quelles mesures représented les Comics un reflet de notre société? 3) Quelle est la signification des Comics avec une «message» – y a-t-il des Comics sérieux?
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