Bonner Online-Bibliographie zur Comicforschung
Bonn Online Bibliography of Comics Research

WIKINDX Resources

Wattolik, Eva: Die Parodie im Frühwerk Roy Lichtensteins. Comic-Gemälde 1961–1964. Weimar: VDG, 2005. (160 S.) 
Added by: joachim (25 Nov 2009 11:53:36 Europe/Berlin)   Last edited by: joachim (25 Nov 2009 12:00:19 Europe/Berlin)
Resource type: Book
Languages: deutsch
ID no. (ISBN etc.): 9783897394926
BibTeX citation key: Wattolik2005a
Email resource to friend
View all bibliographic details
Categories: General
Keywords: Comics in Kunst, Kunst, Lichtenstein. Roy, Parodie, USA
Creators: Wattolik
Publisher: VDG (Weimar)
Views: 1/281
Views index: 2%
Popularity index: 0.5%
Abstract
[English abstract below]
In den USA der 1950er Jahre waren die Wertewelten von Comics und Abstraktem Expressionismus nicht miteinander vereinbar. Bis Roy Lichtenstein Liebes- und Kriegs-Comics sammelte und Ausschnitte von ihnen in kleine Schulhefte klebte. Ein Blick auf die hier erstmals veröffentlichten Seiten dieser Hefte macht deutlich, was Lichtenstein an seinen Comic-Vorlagen interessierte. Er übernahm die Motive nicht einfach nur, sondern parodierte sie. Er verstieß gegen die damals etablierten Normen der Hochkultur – und befolgte sie zugleich. Dabei entstand etwas gänzlich Neues, das der Künstler in den weiteren Phasen seines Schaffens variierte und intensivierte. Um dies zeigen zu können, hat Eva Wattolik den literarischen Begriff der Parodie auf die bildende Kunst übertragen und damit eine wichtige Grundlage zum Verständnis von Gegenwartskunst geschaffen.

In the USA of the 1950ies comics and Abstract Expressionism were absolutely incompatible. Until Roy Lichtenstein started to collect love- and war-comics and to stick cut-outs into small composition-books. A look at the pages of those books, published now for the first time, reveals Lichtenstein's special interest in his comic-sources. Not did he simply adopt their motifs, but parodied them. He broke the established rules of high culture – and followed them. Out of this an entirely new form originated, which was varied and intensified over the following years. To prove this, Eva Wattolik has transferred the literary term parody to the fine arts and by this has created a general basis for the understanding of contemporary art.
Added by: joachim  Last edited by: joachim
wikindx 5.5 ©2018 | Total resources: 11591 | Username: -- | Bibliography: WIKINDX Master Bibliography | Style: Comicforschung-Bibliographie Stil (CFB) | Database queries: 53 | DB execution: 0.27422 secs | Script execution: 0.28876 secs

PHP execution time: 0.01336 s
SQL execution time: 0.27422 s
TPL rendering time: 0.00118 s
Total elapsed time: 0.28876 s
Peak memory usage: 1.3271 MB
Memory at close: 1.2768 MB