Bonner Online-Bibliographie zur Comicforschung

WIKINDX Resources

Hahn, Annegret und Berit Schuck (Hrsg.): Comic Meets Theatre. Berlin: Theater der Zeit, 2006. (283 S.) 
Added by: joachim (14 Aug 2010 17:50:51 UTC)   Last edited by: joachim (13 Feb 2013 15:31:49 UTC)
Resource type: Book
Languages: deutsch, englisch
ID no. (ISBN etc.): 3-934344-73-9
BibTeX citation key: Hahn2006a
Email resource to friend
View all bibliographic details
Categories: General
Keywords: Aufsatzsammlung, Kunst, Literatur, Musik, Theater
Creators: Hahn, Schuck
Publisher: Theater der Zeit (Berlin)
Views: 6/592
Views index: 10%
Popularity index: 2.5%
Attachments  
Abstract
Mit dem Festival Comic Meets Theatre richtete das Thalia Theater Halle ein international einmaliges Projekt aus: Erstmals wurden spielerische Reaktionen auf das Phänomen Comic vorgestellt. Dieses Buch dokumentiert die Festivalproduktionen und stellt die Arbeitsweisen der beteiligten Künstler vor. Außerdem reflektieren Essays von Jaqueline Berndt, Pamela Dürr, Stefanie Diekmann, Graffitimuseum und Andreas Platthaus die zeitgenössischen Positionen zwischen Comic, Street-Art, Animationsfilm, Performance, Musik und Theater.

Comic Meets Theatre was the title of a singular project organised and hosted by the Thalia Theatre Halle: It was the first world-wide festival for imaginative responses to the comics phenomenon. This book chronicles the festival's productions, and supplies fascinating insights into the working processes of the people involved. In addition, essays by Jaqueline Berndt, Pictoplasma, Pamela Dürr, Stefanie Diekmann, Andreas Platthaus ant Graffitimuseum provide brief introductions to the current positions in the fields of comics, street art animated film, music, performance and theatre.

Inhaltsverzeichnis

Annegret Hahn: Vorwort (14)
Berit Schuck: Einleitung (16)
Anja Nioduschewski: Interventionen von Grrrr (20)
Andreas Platthaus: Zur Eröffnung (26)
Berit Schuck: Mickrys Shop-in-Hölle (28)
Berit Schuck: Helden oder Monster und wilde Kerle? (30)
– Preface (32); Introduction (32); Interventions by Grrrr (35); Opening Address (36); Mickrys Shop-in-Hell (38); Heroes, Monsters, Wild Things (38)

Jaqueline Berndt: Unrebellisch: Manga und Theater im heutigen Japan (40)
Oh'lwa Mai: Documentary Manga (50)
Berit Schuck: Rotkäppchen In Japan (52)
Nishizaka Hiromi: Zeichnen als Performance (58)
Matt Thorn: Gained In Translation (60)
– Unrebellious: Manga and Theatre in Contemporary Japan (74); Documentary Manga (79); Little Red Riding Hood in Japan (80); Drawing On Stage (82); Gained in Translation (83)
Pictoplasma: Lars Denicke und Peter Thaler: Get Into Character! (84)

Berit Schuck: Wilde Dinge (90)
Berit Schuck: Nein! Doch! Ooh! – Oscar (92)
Anja Nioduschewski: Mister Apollo spielt Schlagzeug (96)
Berit Schuck: Comix Underground (98)
– Get Into Character! (102); Wild Things (103); No! Yes! Oh! – Oscar (104); Mister Apollo at the Drums (105); Comix Underground (107)

Jens Balzer: Wam – Clonk – Chomp – Zow – Bop. Zur Physik des Geräuschs in den Comics (108)
Berit Schuck: Sono Retina (116)
Man Katin: Live-Zeichnen (120)
Berit Schuck: Knallrot, Quietschgrün, blaues Auge (122)
– Wam – Clonk – Chomp – Zow – Bop. On the Physics of Sound in Comics (124); Sono Retina (127); Live Drawing (130); Bright Red, Shocking Green, Black Eye (131)

Pamela Dürr: Superhelden als Theaterhelden. Oder: Humans with Superheroes Touch (132)
Falk Ewig, Je Spurloser: Ein Superheld als Doppelgänger (138)
Berit Schuck: Leipzicomig (140)
Nico Ehl: Je m’apelle Wollita / Ich war Wollita (144)
– Superheroes, Or, Humans with a Superheroic Touch (150); How About a Superheroic Doppelganger? (153); Leipzicomig (155); Je m’appelle Wollita / I Was Wollita (155)

Stefanie Diekmann: Strange Spectacles. Zur Darstellung des Theaters im Comic (160)
Berit Schuck: La tragedie de Pluto (170)
Anja Nioduschewski: Das Theater mit den Puppetmastaz (176)
– Strange Spectacles (180); La tragedie de Pluto (183); Of Moles and Men: An Attempted Interview with a Puppetmasta (186)

Graffitimuseum: Nalk Ivique, Jo Irrläufer: Graffiti als Fassaden-Comic. Der Stadtraum als unerschöpfliches Skript (188)
Karl Toon, Anja Nioduschewski: Karl Toon: ein Held des Alltags (194)
Anja Nioduschewski: Colour Me, Halle! Ein begehbares Mal- und Mitmachbuch von Pictoplasma mit Boris Hoppek, Shoboshobo und Neasden Contol Centre (196)
Sami Aho, Benjamin Bergman, Roope Eronen, Jarno Latva-Nikkola, Tommi Musturi, Tero Niskanen und Kevin Regan: Eden-Projekt Live! (206)
– Graffiti: The City As Comic Book (210); Karltoon: A Hero of Everyday Life (212); Colour Me, Halle! (213); Eden Project Live! (213)

Andreas Platthaus: Bühnenbildung. Was der Comic vom Theater gelernt hat (216)
Berit Schuck: Der Zeichner als Maschinist (224)
Annegret Hahn: Sieben Mal ‘Hum!’ (228)
Anja Niosduschewski: Animationen für Schillers Räuber (234)
Matthias Wellendorf: Der 24-Stunden-Comic (236)
– Setting the Stage for Illustrations: What Comics Have Learned from Theatre (240); The Artist as Machinist (243); “Humph!” Times Seven (244); Animations for Schillers Räuber (247); Der 24-Stunden Comic (248)

Anja Nioduschewski: Die vierte Dimension. Der finnische Comic-Zeichner Matti Hagelberg über seine Arbeit (250)
Alice Rebecca Moore: Flüchtige Seite trifft flüchtige Bühne: Comix als Performance. Ein Interview mit Art Spiegelman, Phillip Johnston und Jean Randich (256)
– The Fourth Dimension (264); The Ephemeral Page Meets the Ephemeral Stage: Comix in Performance (268)

Nachweise/Credits (274)
– Anmerkungen/Annotations (274); Thalia Theater Halle (276); Festivalprogramm/Festival Programme (276); Danksagung/Thanks to (279); Bildnachweis/Picture Credits (280); Namen/Names (282)
Added by: joachim  Last edited by: joachim
wikindx 5.2.beta 1 ©2017 | Total resources: 10830 | Username: -- | Bibliography: WIKINDX Master Bibliography | Style: Comicforschung-Bibliographie Stil (CFB) | Database queries: 56 | DB execution: 0.35701 secs | Script execution: 0.37698 secs