Bonner Online-Bibliographie zur Comicforschung

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Clauß, Ingo (Hg.): Kaboom! Comic in der Kunst. Comics in Art. Heidelberg: Kehrer, 2013. (240 S.) 
Resource type: Book
Languages: deutsch, englisch
ID no. (ISBN etc.): 978-3-86828-413-3
BibTeX citation key: Clau2013
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Categories: General
Keywords: Aufsatzsammlung, Ausstellungskatalog, Comics in Kunst, Kunst
Creators: Clauß
Publisher: Kehrer (Heidelberg)
Abstract
[Abstract in English below]

Der Katalog zur Ausstellung in der Weserburg präsentiert den Einfluss von Comics auf die zeitgenössische Kunst seit den 1950er Jahren bis heute. Comicstrips und Cartoons waren für Künstler von Beginn an eine stetige Inspirationsquelle; doch erst mit der britischen und amerikanischen Pop Art erhielt die Ikonografie des Comics im großen Stil Einzug in die Galerien und Museen. Künstler wie Roy Lichtenstein übernahmen die Sprechblasen-Welt in ihre Malerei und unterliefen damit provokativ die Trennung von High & Low, von Populärkultur und etablierter Kunst. KABOOM! nimmt sich dieses Themas an, ohne es bei formalen Anleihen und Zitaten zu belassen. Die Ausstellung veranschaulicht stattdessen lebhaft, wie Künstler die Bildwelten, Methoden und Strukturen des Comics nutzen, um ästhetische und gesellschaftliche Phänomene kritisch zu hinterfragen – nicht selten geschieht dies mit Witz, Humor und bissiger Ironie.

The catalog is presenting the influence of comics on contemporary art from the nineteen-fifties until today in an extensive exhibition. Comic strips and cartoons were a source of inspiration for artists from the very beginning, but it was only with British and American Pop Art that the iconography of comics made its grand entrance into galleries and museums. Artists such as Roy Lichtenstein introduced the speech balloon into their paintings and thereby provocatively undermined the separation of High and Low, of popular culture and established art. KABOOM! takes on this theme, but the focus is not solely on formal borrowings and quotations. The exhibition offers a vivid illustration of how artists use the pictorial worlds, methods, and structures of comics in order to critically investigate aesthetic and social phenomena—and quite often, this occurs with wittiness, humor, and biting irony.


  
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